Page 85 - Aygaz Dünyası - Sayı:53
P. 85

Veba                                                     Başkaldıran İnsan

                                                                        Camus, tiyatro eserlerini düşünsel anlamda
               “Yabancı” bireysel yaşantı için neyse “Veba”
               kolektif bir yaşam için odur. Belirsiz bir zamanda       “Sisifos Söyleni” ve “Başkaldıran İnsan” ara-
                               geçen romanda Cezayir’deki                              sında şekillendirir. “Başkaldı-
                               Oran şehri veba salgınıyla yüzle-                       ran İnsan”da ön plana çıkan
                               şir. Buna rağmen salgını inkar                          düşüncelerden biri, varlığının
                               eden insanlar dikkat çekicidir.                         özünü oluşturan şeyin tama-
                               Camus’nün, Balzac’ın tasvirlerini                       men başkaldırıdan oluştuğu-
                               anımsatan detaylarla dolu cüm-                          dur. Aklı değil insanı merkeze
                               lelerinde Meursault’nün aksine                          koyan Camus, adaletsizliğin
                               mücadeleci bir karakter olan                            karşısına insanın adaletinin
                               Dr. Rieux’yle karşılaşırız. Savaş                       heykelini diker. Başka dünyay-
                               sonrası dönemin sonuçlarının                            la ilgilenmez, hayal gücünün
                               ortaya serildiği kitapta insan                          sularında da karamsarlığın ço-
                               olmanın anlamı sorgulanırken                            rak topraklarında da gezmez.
                               omuz omuza durmanın gerekli-                            “Başkaldıran İnsan”, varoluşsal
                               liği insani duygularla birleştirilir.                   sıkıntının sonunun gelmeye-
               Camus’nün hümanizm anlayışını oluşturan “Veba”,          ceğini düşünenlerin üzerinde gezinen hayaletin
               içinde yaşadığımız çağda farklılıkların hegemon-         sayıklamalarını duymamıza önayak olan önemli
               yasını değil toplulukların zarafetini öne çıkarır.       bir fırsat.
                                                                        Çeviri: Tahsin Yücel
               Çeviri: Nedret Tanyolaç Öztokat
               Can Yayınları                                            Can Yayınları

                                                                                                                      83

               Caligula                                                 Düşüş

                                                                        “Düşüş”, “Size hizmetlerimi sunabilir miyim
               Eser adını zamanının hastalıklı hareketleriyle tanınan
               Roma İmparatoru’nun kralından alır. Camus’nün bu         bayım, canınızı sıkmadan.” ifadesiyle başlar. Bu
                               tiyatro eserinde vurguladığı en                         cümle bize modern insanın
                               önemli noktalardan biri, hayatın                        çaresizliğini, özellikle yalnızlı-
                               anlamsızlığıdır. Bunu olgulara                          ğını trajik bir biçimde hissetti-
                               dayandırması ise vermek istediği                        rir. Olayların başkahramanı, is-
                               mesajı daha çarpıcı kılar. Aynı                         tedikleri ve yaptıkları birbiriyle
                               zamanda insani duygu olarak                             çelişen Clamence’tir. Clamen-
                               da adlandırdığımız umut, ölüm,                          ce’un dilsiz bir dinleyiciyle
                               üzüntü gibi özelliklere felsefi bir                     onlarca sayfa boyunca süren
                               nitelik kazandırır. Camus, bugün                        monoloğu, yapıtı özgün kılar.
                               insan yaşamının sınırlı halini bize                     Bu tekniği Dostoyevski’nin
                               kurmaca yapıda en derinden                              “Yeraltından Notlar”ından
                               hissettirirken ve metafizik öge-                        hatırlarsak “Düşüş”ü modern
                               lerle dolaylı olarak diyalog haline                     edebiyatta nereye eklemle-
                               girerken bizi, bu durumun man-                          memiz gerektiği konusunda
               tığını anlamak ya da sorgulamak için sınırsız güç        aydınlanabiliriz. Camus’nün, uygarlığın onu
               ve olanaksız hayallerin kökenine inmek gerektiğini       getirdiği noktada yüzleştiklerini eleştirirken yeni
               vurgulayan bir eserle karşı karşıya bırakır.             bir üslup geliştirdiğini söyleyebiliriz.
                                                                        Çeviri: Hüseyin Demirhan
               Çeviri: Ayberk Erkay
               Can Yayınları                                            Can Yayınları
   80   81   82   83   84   85   86   87   88