Page 42 - Aygaz Dünyası - Sayı:60
P. 42
HAYATIN İÇİNDEN
İkincisi, bu uçla damlamayı engelle- miktar üretmek gerekiyor. Bu renkli sıcaklığa çıkarken oksijenle zen-
yen kuvvetlere eylemsizlik kuvvetini ve şeffaf camlardan kalem gövdesi ginleştirince 1.400 °C’ye kadar
soğuran burgularla içe ve dışa dö- yapıyoruz, buna “alevle şekillendir- çıkabiliyor. O sıcaklıkta cam bal
nüşleri eklersiniz. Böylelikle dolu ve me” deniyor. Sonra bunların ucunu kıvamına geliyor tabii. Aslında
iyi sıyırılmış bir kalemi kağıda dik bir hazırlıyoruz; bu noktada kanalların ateşle yaptığımız camın akışkan-
şekilde çarpacak olursanız, örneğin, açısı, açıklığı, simetrisi ve sıvı tutma lığını değiştirmek ve yönetmek.
bir veda mektubunun sonuna “Elve- kapasitesi çok önemli. Oldukça Bu da çok heyecan verici!
da!” yazıp ünlem işaretinin noktasını hassas olmak gerekiyor. Ardından
sertçe eklerseniz, kağıdın yüzeyin- uçları, güzel yazabilmelerini sağla- Eserlerinizi üretirken hangi
de koca bir mürekkep lekesi değil, yacak şekilde düzeltiyoruz. Bu da tekniklere başvuruyorsunuz?
yalnızca ünlem işaretinin noktasını soğuk cam tekniğiyle yapılıyor. Bu teknikleri tercih etmenizin
görebilirsiniz. En önemli kısım bu; zira gövde sebepleri nelerdir?
çirkin, amorf da olsa dünyanın Esas olarak alevle şekillendirme-
Bize cam kalemin çalışma prensibi en güzel şekle sahip kalemi de yi, üfleme tekniklerini ve soğuk
hakkında bilgi verebilir misiniz? olsa iyi yazamadıktan sonra bir cam tekniğini kullanıyoruz. Bunun
Kalemlere yaptığımız uca sekiz ka- anlamı kalmıyor. Nihayetinde yanı sıra, gümüş ve altın füme
nal açıyoruz. Bu uç, yağ içermeyen işlevsel bir nesneden bah- renklendirmeleri çok seviyorum;
bir sıvıya daldırılıp çıkarıldığında bu sediyoruz. Gövdesini baştan oluşan renklerin dokusunu ve ışı-
kanalların arasına dolan sıvı, Van sona alevle şekillendirdiğimiz ğın açısına göre değişmelerini çok
der Waals kuvvetiyle, yüzey gerilimi kalemler için tasarım süreci etkileyici buluyorum.
ve adezyonun da etkisiyle kanalların haricinde genellikle iki gün
arasına tutunuyor. Fazlası sıyrıldı- süre veriyoruz. Cam sanatının kalem ustalığı
ğında sıvı o yüzeye yapışık kalıyor kadar keyif aldığınız başka alt
ve ancak (kağıt gibi) akabileceği Üretim sürecinde LPG kullan- dalları var mı?
40 bir yüzeye temas ettiğinde akmaya dığınızı biliyoruz. LPG hangi Camdan yaptığımız kağıt ağırlıkla-
başlıyor. aşamada sürece dahil oluyor? rı, gümüş ve altın fümeyle renk-
LPG’yi ısıl işlemin olduğu her lendirdiğimiz, üflemeyi de içeren
Cam bir kalemin üretim süreci hak- aşamada kullanıyoruz. Gerçi pendant gibi çalışmalar gerçekten
kında bilgi verebilir misiniz? kimi cam ocakları artık elektrikle çok heyecan verici. Bu günlerde
Çok aşamalı bir süreç söz konusu. çalışıyor ama Almanya’da gaz yeni heyecanım ise plazma ve neon
Öncelikle kullanacağımız camların kullanılıyor. Kendi stüdyomuzda çalışmaları. Bakalım, onlarla neler
üretimi veya temini gerekli. Sıcak da daima propan veya propan yapabileceğim! Deri ve ahşap gibi
cam tekniğiyle cam ocaklarında ve bütan karışımı kullanıyoruz. halihazırda kullandığım diğer mal-
üretiyor ya da ürettiriyoruz. Bunlar Oksijen ise gazın tamamını ol- zemelerle birlikteliklerinden ilginç
çubuk cam şeklinde oluyor. Fark- dukça verimli bir şekilde yakıyor. tasarımlar çıkabileceğini düşünü-
lı renklerde camlardan epey bir Propan alevi yaklaşık 400 °C yorum.