Page 79 - Aygaz Dünyası - Sayı:57
P. 79
Asya’nın güneyine doğru bir yolculuğa Ahsan Manzil Müzesi
çıkmak istediğiniz takdirde kaçınılmaz Ülkenin başkentindeki Buriganga Neh-
duraklarınızdan biri Bangladeş olacaktır. ri’nin kıyısında bulunan Ahsan Manzil
Hindistan’ın güzide komşusu Bangladeş, Müzesi, Hint-Sarazen mimarisinin göz
ziyaretçileri için sürprizlerle dolu kültü- alıcı özelliklerini taşıyan önemli bir tarihi
rel, tarihi ve doğal karşılaşmalar yaratan bir bina. Bugün müze olarak faaliyet gös-
ülke. Yoğun toplumsal ve kültürel dokusunu teren bu bina, Bangladeş’in en önemli
her adımda duyumsatan Bangladeş’i gelin mimari yapılarından biri olarak anılıyor.
birlikte daha yakından tanıyalım. Bunun yanı sıra, binanın ülke tarihinin
pek çok önemli dönemecine tanıklık
Ulusal Sanat Galerisi ettiğinin altı çiziliyor. Uzun on yıllar bo-
Bangladeş’in başkenti Dakka’da bulunan yunca ülke yönetimine ilişkin kararların
Ulusal Sanat Galerisi, 1974’te kurulan çatısı altında alındığı Ahsan Manzil, 1985
Ulusal Güzel Sanatlar ve Sahne Sanatları yılında devlet tarafından satın alınarak
Akademisi’nin bünyesinde 2003’te inşa restore ediliyor ve 1992’de müze olma
edilen bir yapı. İki katlı bu sanat galerisi niteliğini kazanıyor.
geçici ve süreli sergilerin düzenledi-
ği, sanatın pek çok formunda üretilen Bangladeş Ulusal Müzesi
eserlerin alıcılarla buluştuğu, oldukça Bangladeş’e ait tarihsel, etnolojik ve
geniş bir sanat koleksiyonuna sahip, arkeolojik belge ve buluntuların ko-
tüm bunlara ek olarak da gerek eğitici runması ve sergilenmesi amacıyla inşa
etkinliklerin gerekse de sanat eserlerinin edilen Bangladeş Ulusal Müzesi, baş-
korunmasına dönük faaliyetlerin sürdü- kent Dakka’da bulunuyor. Sahip olduğu
rüldüğü kamusal bir mecra olarak varlı- onlarca galeri, sergi salonu, kütüphane
ğını koruyor. Galeride ulusal sanatçıların ve diğer ek unsurlarla oldukça geniş bir
eserleri de bulunuyor. Tüm bu nitelikle- kompleks olarak faaliyet gösteren Ulusal 77
riyle Ulusal Sanat Galerisi Bangladeş’e Müze, 1913’ten bu yana mevcudiyetini
henüz adım atmış ve ülkeyi yalnızca koruyor. Ülkenin doğal tarihine, klasik
doğal ve fiziki unsurlarıyla değil anlam ve çağdaş sanat yapıtlarına, müzedeki
ve kültür evrenine yolculuk ederek de belge ve buluntuların korunması amacıy-
tanımayı arzulayan ziyaretçiler için eşsiz la inşa edilen bir laboratuvara ve eğitsel
bir başlangıç noktası. amaçlar doğrultusunda hizmet veren sa-