Page 76 - Aygaz Dünyası - Sayı:57
P. 76
KONUK
her seferinde heyecanla bekledi- sonuçları da göz önünde
ğim bir çalışma vardır. Genelde bulundurunca aslında olumsuz
altı ay süren turlarımız önce- bir senaryo mu çıkıyor ortaya?
sinde, genç kuşak mentorlarla Dijital yerliler olarak adlandı-
eski nesil mentiler (danışanlar) rılmaları sebebiyle Z kuşağının
program eğitimlerini almadan hibrit veya uzaktan çalışmaya
ve seanslarına başlamadan evvel daha elverişli olduğuna dair bir
çalışacakları diğer kuşaklarla ilgili yargı var. Ama bu doğru değil.
düşüncelerini toplarız. Programın Bu bir varsayım. Araştırmala-
yapısı, çatısı, konsepti, kurumu rımız üniversite öğrencilerinin
değişse de farklı jenerasyonla- deneyimli profesyonellere kıyasla
rın birbiriyle ilgili yargıları pek online çalışmak konusunda daha
değişmez. X veya BB kuşağı fazla kaygılı olduğunu gösteriyor.
katılımcılar Y veya Z’leri sabırsız, Bu da çok doğal çünkü uzaktan
aceleci, kararsız, şımarık, tem- çalışma yöntemiyle iş hayatı-
bel, sadık değil, teknolojik diye na atıldıklarında işle, şirketle,
etiketler; Y veya Z nesli genç- çalışma arkadaşlarıyla, liderle-
ler ise ilerleyen altı ay boyunca riyle bağ kuramamaktan endişe
çalışacakları eski nesil mentileri ediyorlar. Online çalışmanın bağ
için kuralcı, despot, fikirleri zor kuramamak anlamına gelmediği-
Mentorluk, yani deneyimli ustaların değişen, aşırı sonuç odaklı, sıkıcı ni anlatabilen ve buna istinaden
deneyimsiz çırakları yetiştirmesi, etiketlerini yapıştırırlar. Birlik- uygulamalar geliştirebilen şirket-
iş yaşamına yabancı bir kavram te çalıştıkları altı ayın sonunda ler ipi göğüsleyecekler.
74 değil. Hatta bizim coğrafyamızda aynı sorularla algılarını yeniden Bir de geçtiğimiz Eylül ayında
ölçeriz. Önceliklerimiz farklı olsa
kökleri ahilik geleneğine yani 13.
yüzyıla kadar gidiyor. Mentorluk da aslında yokmuş birbirimizden raflarda yerini alan “Onlar
yaklaşımının, 1980-1999 yılları ara- farkımız diyen gençlerle ve dene- Göçtü Buradan”ı konuşalım…
Türkiye’nin yeni göç neslini
yimli liderlerle sık karşılaşırız.
sında doğduğunu varsaydığımız Y anlattığınızı biliyoruz. Bu
jenerasyonu gelişiminde ne denli Hayatın her anı tersine mentorluk neslin neden göç ettiğini nasıl
önemli bir araç olduğunu fark et- için fırsatlar barındırıyor. 14 ya- özetlersiniz?
tik. Yıllar boyunca konuştuk, çok şındaki oğlumdan aldığım men- Türkiye’den ayrılma kararını
başarılı uygulamalar da gördük. torluk, yaşamın ne yöne evrildi- vermelerindeki en önemli etkeni
Bu sayede, yeni nesil çalışanlar ğini kavramamda benim için çok sorduğumuz katılımcıların büyük
kurum kültürünü daha hızlı tanıyıp faydalı oluyor. Yeter ki önceki bir çoğunluğu ekonomik sebep-
içselleştirme ve sorun çözme kuşaklar olarak gençlerle bir ara- lere işaret etti. Ülkenin siyasi
yetilerini geliştirme fırsatına sahip ya geldiğimizde, zaman zaman iklimi, iş olanaklarının yetersizliği
oldular. Mentorlar -diğer bir deyiş- da olsa, öğreticilikten soyunalım ve eğitim/gelişim ise öne çıkan
le ustalar- bu gelişim sürecinde, ve onlara kulak verelim. diğer sebepler oldu. Bu bulguları,
yeni nesil çıraklar için rol model satın alma gücünün gün geçtikçe
oldular. Şimdi ise çırakların ustala- Zorunlu bir şekilde olsa azaldığı Türkiye’de ekonomiye,
ra mentorluk etme zamanı... da online çalışmaya artık siyasal iktidara güvenin azaldığı
garipseyerek bakmadığımız şeklinde yorumlamak yanlış olmaz.
Son yedi yıldır, ülkenin çok çe- bir dönemde Z kuşağının iş İş olanaklarının yetersizliği ise
şitli kurumunda yüzlerce genç hayatına dahil olması aslında Türkiye’de liyakate dair güvenin
ile liderlere tersine mentorluk onların beklentilerini karşılayan ne kadar az olduğuyla doğrudan
programları tasarladık. Tersine bir durum mu? Yoksa gençlik ilişkilidir. Genç işsizliğinin sürekli
mentorluk danışmanlığı yaptığım ve istihdam konusundaki arttığı ülkemizde, bu yıl Ocak-
organizasyonlarda sonuçlarını araştırmaların gösterdiği Mart döneminde Türkiye gene-