Page 75 - Aygaz Dünyası - Sayı:57
P. 75

yönleriyle incelemek, anlamak is-  Bu durum birbirini anlamayı ve    lerin epey yol katettiğini söylemem
            tedim ve kuşak teorisiyle tanıştım.   doğru şekilde iletişim kurmayı   lazım. Henüz adım atmamışlarda ise
            O günden bu yana işte ve evde,     da olmazsa olmaz kılıyor tabii.   en azından farkındalık var. Bura-
            sokakta ve masada, gördüklerimi    Çalışma hayatında X, Y ve Z       daki en kritik konu şirketlerin yeni
            kuşaklar üzerinden okumaya çalı-   kuşağı artık bir arada çalışıyor.   nesillerle iletişimi ticari kaygıların da
            şıyorum. 21. yüzyılın ilk günlerinde   Y ve Z kuşağının özelliklerini   ötesine taşıyarak gençlerin gerçek
            o sıralar henüz gelmekte olan Y    de göz önünde bulundurarak X      sorunlarına işaret etmeleri ve top-
            jenerasyonuna ilgim ve merakım,    kuşağına bu çalışma ortamında     lumsal etki yaratabilmeleri. Bunun
            ilerleyen yıllarda müthiş bir moza-  bazı sorumluluklar düştüğünü    tek yolu da sahici olmak. Hem
            ik olduğunu kavradığım kuşak-      söyleyebilir miyiz? Ya da tam tersi   çalışan hem tüketici/müşteri iletişi-
            ların bütününe yayıldı. Buna       bir durum geçerli mi?             minde Türkiye’nin genç demografik
            mecburdum çünkü bir kuşağı         İş yaşamına bakıldığında, Türkiye’de   yapısını göz önünde bulundurarak
            anlamak için öncül kuşakların      şirketlerin önemli kısmı iki buçuk   gençler için anlamlı deneyimler
            yaşadıkları zamanın ruhunu da      kuşaklı. İki buçuk kuşaklı diyorum   tasarlamak bugün pek çok şirketin
            okumak gerekliydi. Fark ettim ki   çünkü ülkemizde şirketler ağırlıklı   öncelikleri stratejileri arasında. Bu
            kuşakları anlamak, geçmişi onur-   olarak X ve Y kuşaklarından olu-  stratejileri kampanya tadında değil
            landırmak ve geleceği mümkün       şuyor ve oldukça düşük oranda     de samimiyetle hayata geçiren şir-
            kılmak için fevkalade bir araç. İlk   BB kuşağına rastlıyoruz. Batıda   ketler önemli bir rekabet avantajı
            kitabım “Telgraftan Tablete”de     iş yaşamında daha fazla çeşitlilik   kazanıyorlar.
            de paylaştığım gibi, “Jenerasyon   olduğunu söyleyebiliriz. Çeşitlilik,
            çalışmanın insanı getirdiği en     diğer pek çok konuda olduğu gibi,   Biraz daha şirket içine
            şahane düzlem nedir?” diye sora-   kuşak sisteminde de iyidir. Türki-  girdiğimizde “Tersine Mentorluk”
            cak olursanız tereddütsüz şöyle    ye, pek yakında çok kuşaklı şirket   konusunda da çalışmalarınız        73
            söylerim: Bir kuşağı anlamak, bir   yapılarıyla tanışmaya başlayacak.   olduğunu biliyoruz. Aygaz da bu
            dönemi anlamaktır. Bir dönemi      Hem uzayan insan ömrü, değişen    programı uygulayan şirketlerden
            anladığınızda ise paradigmanın     emeklilik yaşları hem de çok kısa   biri. Bu noktadan baktığımızda
            kıskacına sıkışmaktan kurtulur-    süre sonra Z kuşağının da iş yaşa-  şirket içinde kuşak iletişimini
            sunuz ve sizin gibi olmayanları    mına girişiyle 4-5 kuşaklı şirketler   en doğru şekilde sağlayabilmek
            kendinize ait yargılarla değil,    olma yolunda ilerleyeceğiz. Aslında   adına tersine mentorluk konusunu
            onlara ait gerçeklerle görmeniz    kuşak çalışmaları, zamanın ruhunu   nasıl değerlendiriyorsunuz?
            mümkün olur. Bu mümkün oldu-       okumamızı kolaylaştırıyor. Zama-  Türkiye’deki ilk tersine mentorluk
            ğunda ise dönüşürsünüz. Birey      nın ruhu değiştikçe, kuşaklar da   programlarını tasarlayan kişi-
            olarak, kurum olarak, toplum       değişiyor, farklılaşıyor; farklılıklara   yim. Şu anda da pek çok kuru-
            olarak…                            saygı duyar ve anlarsak çatışmaz   ma tersine mentorluk programı
                                               ve birlikte değer yaratabiliriz.   yapıyorum. Hatta geçen sene ilk
            Halihazırda beş kuşak bir arada                                      defa bir sivil toplum kuruluşuna
            yaşıyoruz, değil mi?               Bu konuya bir de şirketler        tersine mentorluk tasarladık. Ben
            1927-45 arası doğduğu varsayı-     gözünden bakalım. Örneğin         de bizzat içinde çalışıyorum ve
            lan Sessiz Kuşak’tan başlayarak ele   Aygaz bu yıl yeni yaşını “60   benim de genç mentorlarım var.
            alacak olursak, Sessiz’leri 1946-64   yaşındayız ama hiç göstermiyoruz”   Muhteşem bir sistem olduğunu
            arası gelen BB (Bebek Bombardı-    mottosuyla geride bırakan, her    düşünüyorum. Hem tasarladığım
            manı) kuşağı takip ediyor. Ardın-  zaman yenilikçi olmayı ve gençlere   hem de sonuçlarını ölçtüğüm için.
            dan gelen kuşak X kuşağı 1965-79   hitap etmeyi ön planda tutan bir   Sürdürülebilir, son derece ekono-
            yıllarını kapsıyor. 1980-99 arası   şirket. Şirketler ne düşüyor yeni   mik, tamamen iç kaynaklarımızla
            olduğunu varsaydığımız Y kuşağı    nesillerle iletişim noktasında?   yönetebildiğimiz ve birbirinden
            -ki nüfusumuzun ağırlıklı kısmını   Kuşak çalışmalarına başladığım   öğrenmeyi inanılmaz kolaylaştı-
            oluşturuyor ve 2000’den sonra      2000'li yılların başına kıyasla yeni   ran, zengin bir deneyim olduğunu
            doğan Z’ler...                     nesillerle iletişim konusunda şirket-  düşünüyorum.
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80