Page 75 - Aygaz Dünyası - Sayı:57
P. 75
yönleriyle incelemek, anlamak is- Bu durum birbirini anlamayı ve lerin epey yol katettiğini söylemem
tedim ve kuşak teorisiyle tanıştım. doğru şekilde iletişim kurmayı lazım. Henüz adım atmamışlarda ise
O günden bu yana işte ve evde, da olmazsa olmaz kılıyor tabii. en azından farkındalık var. Bura-
sokakta ve masada, gördüklerimi Çalışma hayatında X, Y ve Z daki en kritik konu şirketlerin yeni
kuşaklar üzerinden okumaya çalı- kuşağı artık bir arada çalışıyor. nesillerle iletişimi ticari kaygıların da
şıyorum. 21. yüzyılın ilk günlerinde Y ve Z kuşağının özelliklerini ötesine taşıyarak gençlerin gerçek
o sıralar henüz gelmekte olan Y de göz önünde bulundurarak X sorunlarına işaret etmeleri ve top-
jenerasyonuna ilgim ve merakım, kuşağına bu çalışma ortamında lumsal etki yaratabilmeleri. Bunun
ilerleyen yıllarda müthiş bir moza- bazı sorumluluklar düştüğünü tek yolu da sahici olmak. Hem
ik olduğunu kavradığım kuşak- söyleyebilir miyiz? Ya da tam tersi çalışan hem tüketici/müşteri iletişi-
ların bütününe yayıldı. Buna bir durum geçerli mi? minde Türkiye’nin genç demografik
mecburdum çünkü bir kuşağı İş yaşamına bakıldığında, Türkiye’de yapısını göz önünde bulundurarak
anlamak için öncül kuşakların şirketlerin önemli kısmı iki buçuk gençler için anlamlı deneyimler
yaşadıkları zamanın ruhunu da kuşaklı. İki buçuk kuşaklı diyorum tasarlamak bugün pek çok şirketin
okumak gerekliydi. Fark ettim ki çünkü ülkemizde şirketler ağırlıklı öncelikleri stratejileri arasında. Bu
kuşakları anlamak, geçmişi onur- olarak X ve Y kuşaklarından olu- stratejileri kampanya tadında değil
landırmak ve geleceği mümkün şuyor ve oldukça düşük oranda de samimiyetle hayata geçiren şir-
kılmak için fevkalade bir araç. İlk BB kuşağına rastlıyoruz. Batıda ketler önemli bir rekabet avantajı
kitabım “Telgraftan Tablete”de iş yaşamında daha fazla çeşitlilik kazanıyorlar.
de paylaştığım gibi, “Jenerasyon olduğunu söyleyebiliriz. Çeşitlilik,
çalışmanın insanı getirdiği en diğer pek çok konuda olduğu gibi, Biraz daha şirket içine
şahane düzlem nedir?” diye sora- kuşak sisteminde de iyidir. Türki- girdiğimizde “Tersine Mentorluk”
cak olursanız tereddütsüz şöyle ye, pek yakında çok kuşaklı şirket konusunda da çalışmalarınız 73
söylerim: Bir kuşağı anlamak, bir yapılarıyla tanışmaya başlayacak. olduğunu biliyoruz. Aygaz da bu
dönemi anlamaktır. Bir dönemi Hem uzayan insan ömrü, değişen programı uygulayan şirketlerden
anladığınızda ise paradigmanın emeklilik yaşları hem de çok kısa biri. Bu noktadan baktığımızda
kıskacına sıkışmaktan kurtulur- süre sonra Z kuşağının da iş yaşa- şirket içinde kuşak iletişimini
sunuz ve sizin gibi olmayanları mına girişiyle 4-5 kuşaklı şirketler en doğru şekilde sağlayabilmek
kendinize ait yargılarla değil, olma yolunda ilerleyeceğiz. Aslında adına tersine mentorluk konusunu
onlara ait gerçeklerle görmeniz kuşak çalışmaları, zamanın ruhunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
mümkün olur. Bu mümkün oldu- okumamızı kolaylaştırıyor. Zama- Türkiye’deki ilk tersine mentorluk
ğunda ise dönüşürsünüz. Birey nın ruhu değiştikçe, kuşaklar da programlarını tasarlayan kişi-
olarak, kurum olarak, toplum değişiyor, farklılaşıyor; farklılıklara yim. Şu anda da pek çok kuru-
olarak… saygı duyar ve anlarsak çatışmaz ma tersine mentorluk programı
ve birlikte değer yaratabiliriz. yapıyorum. Hatta geçen sene ilk
Halihazırda beş kuşak bir arada defa bir sivil toplum kuruluşuna
yaşıyoruz, değil mi? Bu konuya bir de şirketler tersine mentorluk tasarladık. Ben
1927-45 arası doğduğu varsayı- gözünden bakalım. Örneğin de bizzat içinde çalışıyorum ve
lan Sessiz Kuşak’tan başlayarak ele Aygaz bu yıl yeni yaşını “60 benim de genç mentorlarım var.
alacak olursak, Sessiz’leri 1946-64 yaşındayız ama hiç göstermiyoruz” Muhteşem bir sistem olduğunu
arası gelen BB (Bebek Bombardı- mottosuyla geride bırakan, her düşünüyorum. Hem tasarladığım
manı) kuşağı takip ediyor. Ardın- zaman yenilikçi olmayı ve gençlere hem de sonuçlarını ölçtüğüm için.
dan gelen kuşak X kuşağı 1965-79 hitap etmeyi ön planda tutan bir Sürdürülebilir, son derece ekono-
yıllarını kapsıyor. 1980-99 arası şirket. Şirketler ne düşüyor yeni mik, tamamen iç kaynaklarımızla
olduğunu varsaydığımız Y kuşağı nesillerle iletişim noktasında? yönetebildiğimiz ve birbirinden
-ki nüfusumuzun ağırlıklı kısmını Kuşak çalışmalarına başladığım öğrenmeyi inanılmaz kolaylaştı-
oluşturuyor ve 2000’den sonra 2000'li yılların başına kıyasla yeni ran, zengin bir deneyim olduğunu
doğan Z’ler... nesillerle iletişim konusunda şirket- düşünüyorum.