Page 55 - Aygaz Dünyası - Sayı:61
P. 55
aç insan Batı'ya gidiyor; yeni bir Halihazırda Aygaz’da sergilenen
dünya ve ben orada öylesine bir “Enerji” adlı eserinizde anlatmak
keşifte bulundum ki Türkiye'de hiç istediklerinizi bizimle paylaşır
olmayan bir şeyi buldum 1958 se- mısınız?
nesinde. Beni Almanya’ya davet Bir yarışma öncesi ben bir arka-
eden otomobillere renk yapan bir daşıma rastladım. Her şey biraz
fabrikaya götürdü beni. İlk hafta da tesadüflerle oluyor. Mahalle
bana renk kartelası verdiler ve, arkadaşıma, “Ne yapıyorsun?” de-
“Bu renkleri yap.” dediler. Onları dim. “Ben Tuzla'da bir alüminyum
halledince başka sorumluluklar fabrikasında muhasebeciyim.”
derken iş; tiyatro dekorasyonu- dedi. “Sen bana bir kartını ver,
na, bina yarışmalarına nerelere ben seni ziyarete gelirim.” dedim.
vardı? Eskiden Sümerbank’ta Neyse gittim fabrikayı buldum,
ne kumaşlar vardı, ne kumaşlar. önce bir etrafı dolaşırken dikka-
Sümerbank’tan aldığım basmaları timi çeken bir, iki şey oldu. Böyle
terzide diktirip öyle gömlekler alüminyumun o akkor halde eriyip
yapardım ki ve öyle arkadaşları- soğumuş halini gördüm. “Böyle
ma öyle yollar açtım ki. 1957’de şeyler yapılabilir mi?” dedim. “Ya-
girdiğim kurumdan birincilikle pılıyor, yapılır.” dedi. “Ben böyle
mezun oldum, 1961 senesinde ve bir şey yapmak istesem yaptırılır 53
asistan olmam teklif edildi. O ka- mı?” deyince, “Seni arkadaşımla
dar güzel bir eğitim hayatım oldu tanıştırayım, fabrikanın müdürü.”
ki… Sanat tarihi hocamız Sebahat- dedi. O da beni kulak aşinalığıyla
tin Eyüboğlu’ydu. tanıyormuş. “Fabrika beşte kapa-
nıyor, beşten sonra belki ustayla
Bir gün Bedri Rahmi bana dedi bir şeyler yaparsın.” dedi. Ben işte
ki: “Mustafa, git Abdi’yle tanış.” o zaman deneme mahiyetinde
Aygaz’ı yapan mimar, Türkiye'de yaptığım küçücük işi Bedri Bey'e
modernizmi, modern iç mimari- gösterdim ve ondan sonra iş çı-
yi uygulayan kişi; Abdurrahman ğırından çıktı. Sonra kaç metrelik
Hancı. Ben öyle güzel insanlar alüminyumlar yaptım.
tanıdım ki bir tanesi Kenan Erim;
Afrodisias’ı var eden arkeolog Aygaz’daki çalışmamda da tema,
ve National Geographic'in çağı- enerji. Dikkat ederseniz o çalış-
mızın 100 insanından biri olarak mayı bir tek elemanla yaptım.
seçtiği kişi. Yazın Amerika'dan Sadece çubuklarla enerjiyi anlat-
uçak dolusu öğrenciyle gelirdi tım. Aynı espri havai fişeklerde de
Afrodisias’ı tırnaklarıyla kazmaya. var. Mesela havai fişek konusu-
Abdurrahman Bey de iç mimaride nu İstanbul temalı resimlerimde
olağanüstü işler yaptı, bürosu bir geceyi aydınlatan bir sürpriz gibi
okuldu. O ara alüminyum malze- çok kullandım. Onun da hikayesini
mesini ilk defa ben kullanıyordum. anlatayım: Japonlar 1986 sene-
Çünkü sanat eseri olarak bronzu, sinde Gülhane Parkı’nda bir havai
bakırı biliyorlardı. fişek gösterisi yaptı. Ben bu şöleni