Page 81 - Aygaz Dünyası - Sayı:60
P. 81
Hikayeleri sözcüklerle inşa edilen bir evrenden görüntülerle inşa edilen bir evrene taşımanın güçlüğü her okurun ve izleyicinin
malumudur. Edebiyatın incelikle örülen çok katmanlılığını eksiltmeden sinemanın diline uyarlamak, görsel araçları anlatılacak
öykünün ve karakterlerin derinliğinin hakkını teslim edecek şekilde işe koşmak, okurun hayal gücünün desteğiyle kurduğu
sahneleri hayal kırıklığı yaratmadan yeniden kurabilmek edebiyat eserlerini sinemaya uyarlamaya girişen her yönetmenin
yaşadığı başlıca zorluklar arasında bulunur. Yaratıcılığı teknikle, oyunculuğu görüntü estetiğiyle harmanlayıp bu handikapları
ustalıkla alt etmeyi başaran yönetmenlerin unutulmaz uyarlamaları hepimizin hatırındadır. İşte sinema tarihinde kendine
kıymetli bir yer edinen uyarlamalara ilham kaynağı olan Türkçe romanlar…
Uçurtmayı Vurmasınlar Susuz Yaz Anayurt Oteli 79
Feride Çiçekoğlu’nun 1986 tarihli “Ay Büyürken Uyuyamam” ve “Tütün Yusuf Atılgan’ın “Aylak Adam”dan
romanı “Uçurtmayı Vurmasınlar”, Zamanı” gibi eserleriyle tanınan sonraki en önemli eseri olarak görülen
hapishanede bulunan küçük bir Türkçe edebiyatın en üretken yazar- “Anayurt Oteli”, bu otelin işletmecisi
çocuğun hayatını ele alır. Barış adlı larından biri olan Necati Cumalı’nın olan Zebercet’in yaşamına odaklanır.
çocuğun İnci adlı karaktere yazdığı kaleme aldığı “Susuz Yaz” adlı öykü, Gecikmeli Ankara treniyle gelerek
mektuplardan oluşan eserin yazıldı- Urla’nın Bademler köyündeki yaşamı otelde konaklayan kadından oldukça
ğı dönemdeki toplumun karakterini konu edinir. Köydeki su havuzunun etkilenen Zebercet, bu kadının otele
yansıttığı ifade edilebilir. Yazar, bu kullanımına dair çatışma, su havuzu tekrar geleceği günü beklemeye
eserin ardından “100’lük Ülkeden kendi bahçesinde bulunan Hasan’la başlar. Karakterin bekleme sürecindeki
Mektuplar”, “Vesikalı Şehir”, “Şehrin köylüler arasında uzlaşmazlık yaratır. yaşamına odaklanan eser, bir yalnızlık
İtirazı” gibi başka pek çok kitap ve Bu uzlaşmazlık, Hasan’ın köylülerden ve yabancılaşma hikayesi olarak
senaryoyu kaleme aldı. “Piano Piano birini öldürmesiyle sonuçlanır. Kır değerlendirilir. “Yusuf ile Kenan”,
Bacaksız” ve “Murtaza” gibi filmlerle toplumundaki çatışmaları objektif bir “Gizli Yüz”, “Ah Güzel İstanbul” gibi
tanınan, Yaşam Boyu Onur Ödülü şekilde aktaran öykü, 1963’te Türki- filmleriyle tanınan senarist ve yönetmen
ve Sinema Onur Ödülü gibi pek çok ye’nin önde gelen yönetmenlerinden Ömer Kavur tarafından uyarlanan
ödüle sahip Tunç Başaran’ın 1989’da biri olan Metin Erksan tarafından film, 1986’da vizyona girer. Şahika
beyaz perdeye aktardığı “Uçurtmayı sinemaya uyarlanır. Ulvi Doğan, Hülya Tekand, Macit Koper, Serra Yılmaz
Vurmasınlar”, En İyi Türk Filmi, En Koçyiğit ve Erol Taş’ın başrollerini ve Orhan Çağman’ın ana karakterleri
İyi Film, En İyi Kadın Oyuncu, En İyi paylaştığı film, 1964’te Berlin Film oynadığı film, 1987’de Venedik Film
Senaryo ve En İyi Görüntü Yönetmeni Festivali’nde Altın Ayı ödülüne, Vene- Festivali’nde FIPRESCI Ödülü’nün, aynı
ödüllerine layık görüldü. dik Film Festivali’nde ise Özel Ödül’e yıl 24. Altın Portakal Film Festivali’nde
layık görüldü. Jüri Özel Ödülü’nün ve Valencia Film
Yazar: Feride Çiçekoğlu Festivali’nde Bronz Ödül’ün sahibi oldu.
Can Yayınları Yazar: Necati Cumalı
Cumhuriyet Kitapları Yazar: Yusuf Atılgan
Can Yayınları