Page 80 - Aygaz Dünyası - Sayı:60
P. 80

KİTAP




                              ROMAN SAYFALARINDAN


             BEYAZ PERDEYE































   78       Bizim Büyük Çaresizliğimiz             Fikrimin İnce Gülü                 Kıskanmak

            Sade bir üslupla inşa ettiği kurmaca evre-  Türkçenin en üretken yazarlarından   Eserleri oldukça geç ünlenen Nahid
            nini pek çok okurun yakından tanıdığı bir   Adalet Ağaoğlu’nun Türkiye’nin   Sırrı Örik’in 1946 tarihli romanı “Kıs-
            edebiyatçı Barış Bıçakçı. Genç yaşta kay-  toplumsal dokusunu derinlemesine   kanmak”ta 40 yaşlarındaki Seniha’nın
            bettiğimiz Seyfi Teoman’ın aynı adla beyaz   incelediği eserlerinden biri olan “Fik-  yaşamına odaklanılır. Kıskançlık
            perdeye uyarladığı “Bizim Büyük Çaresizli-  rimin İnce Gülü”, işçi göçü esnasında   temasını, Seniha’nın yaşamı boyunca
            ğimiz”, Bıçakçı’nın “Herkes Herkesle Dost-  Almanya’ya giderek bir BMW fabrika-  ailesi tarafından ondan daha fazla
            muş Gibi”, “Veciz Sözler” ve “Aramızdaki   sında çalışmaya başlayan Bayram’ın   değer gördüğünü düşündüğü erkek
            En Kısa Mesafe” adlı eserlerinin ardından   köyüne ziyaretini konu edinir. Alman-  kardeşiyle ilişkisi çerçevesinde ele
            2004’te okurlarla buluşarak büyük bir   ya’da satın aldığı Mercedes’le köyü   alan yazar, erkek kardeşinin peşi sıra
            beğeni toplamıştı. Uzun yıllardır dost olan   Ballıhisar’a doğru yola çıkan Bayram,   ve ona bağımlı bir hayat süren ana
            Ender ve Çetin’in Nihal’e duydukları aşkın   sahip olduğu arabayla artık farklı bir   karakterin sahip olduğu yoğun kıs-
            öyküsünü aktaran romanda, iki ana karak-  toplumsal statüde bulunduğunu köy-  kançlık duygusunun kıskacında yap-
            terin dostluklarının ritminin, oldukça yakın   deki tanıdıklarına göstermek istese   tıklarına odaklanır. Seniha, bu duygu
            bir arkadaşlarının kız kardeşi olan genç   de Bayram’ın bu arzusu gerçekleşe-  neticesinde erkek kardeşi Halit’in
            kadının onlarla yaşamaya başlamasıyla   mez. Türkiye’nin önemli bir dönemine   yaşamında yıkıcı etkilere sebep olur.
            birlikte nasıl dönüştüğü takip ediliyor. Nevi   tanıklık eden bu anlatı, 1992 yılında   Örik’in yazım aşamasında karakterle-
            şahsına münhasır bir Ankara panoraması   “Sarı Mercedes” adıyla Tunç Okan   rinin duygu evrenini incelikli biçimde
            da eşlik eder hikayeye. Filmin 2011’de viz-  tarafından beyaz perdeye aktarıldı.   yansıtan eserler kaleme alan Avrupalı
            yona giren uyarlaması İlker Aksum, Fatih   İlyas Salman’ın başrolünde olduğu   edebiyatçılardan etkilendiği eseri,
            Al, Güneş Sayın ve Taner Birsel’in oyuncu-  filmde Bayram’ın sevdiği kadın olan   2009’da beyaz perdeye uyarlandı.
            luk performansıyla dikkatleri üzerine çekti;   Kezban’ı Valerie Lemoine canlandır-  Filmlerinde benzer temalara sıkça yer
            film, Berlin Film Festivali, İstanbul Film   dı. Yapımı beş yıl süren film, En İyi   veren Zeki Demirkubuz’un uyarladığı
            Festivali, Helsinki Film Festivali ve Nürn-  Yönetmen, En İyi Kurgu, En İyi Erkek   eserin başrollerinde Berrak Tüzüna-
            berg Türkiye Almanya Film Festivali’nden   Oyuncu ve En İyi Müzik gibi birçok   taç, Nergis Öztürk ve Serhat Tutum-
            pek çok ödülle döndü.                  ödülün sahibi oldu.                luer yer aldı.
            Yazar: Barış Bıçakçı                                                      Yazar: Nahid Sırrı Örik
            İletişim Yayınları                     Yazar: Adalet Ağaoğlu
                                                   Everest Yayınları                  Oğlak Yayıncılık
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84