Page 79 - Aygaz Dünyası - Sayı:60
P. 79

ği veya sanatçının özgün niteliğini   bedeni gibi karmaşık figürleri   Üretken yapay zeka uygulamala-
            ortadan kaldıracağı iddialarının   çizebilmesini sağlıyor. Cohen’in bu   rının devrim niteliğindeki etkile-
            yaygınlıkla dile getirilmesine yol   programla ürettiği sanat eserleri   rinin yanı sıra, yol açtığı önemli
            açtı. Tüm bu tartışmaları alev-    günümüzde galeri ve müzelerde     etik problemler de söz konusu.
            lendiren gelişme ise Colorado’da   sergileniyor.                     Bunlardan ilki, söz konusu uygu-
            ikamet eden video oyun tasarım-                                      lamaların sanat eseri üretimi için
            cısı Jason Allen’ın Colorado State   Bilgisayar programlarından      değil, doğru olmayan haberler ya
            Fair’in düzenlediği yarışmada ödü-  yapay zekaya                     da şantaj ve küçük düşürme gibi
            le layık görülen “Théâtre D’opéra   Peki, AARON gibi bilgisayar prog-  amaçlarla gerçeği yansıtmayan
            Spatial” adlı eserini Midjourney   ramlarından çok daha gelişmiş     görüntüler üretmek üzere kulla-
            adındaki üretken yapay zeka uy-    olan üretken yapay zeka uygula-   nımının doğurduğu çekinceler.
            gulamasını kullanarak yarattığını   maları, sanat eseri niteliğindeki   Bu konudaki ikinci çekince ise
            açıklamasıydı.                     görsel, işitsel, hareketli ögeleri   elde edilen veri setleriyle gelişti-
                                               nasıl üretiyor? DALL-E, Craiyon,   rilen üretken yapay zeka uygu-
            Sanatın ve sanatçının ne anlama    Artbreeder, Synthesia, Replica,   lamalarının telif haklarını ihlal
            geldiğine, sanat eserinin ayırt edici   Speechify, Jukebox, AIVA, Pep-  edebilecek eserlerin üretimine
            niteliklerinin neler olduğuna dair   pertype ve çok daha fazlası… Tüm   yol açarak fikri mülkiyete zarar
            heyecan verici tartışmalara yol    bu uygulamalar, film sahnelerin-  verme ihtimali olarak öne çıkıyor.
            açan Allen’ın girişimi kışkırtıcı olsa   den şarkı sözlerine, farklı üsluplara   Değineceğimiz son konu, bu uy-
            da sanatta teknoloji kullanımının   sahip tablolardan renk paletlerine   gulamaların mevcut ön yargıları
            tarihi zannedildiğinden daha eski-  kadar yaratıcılık gerektiren pek   pekiştirebilecek üretimlere zemin
            ye dayanıyor. Zira yapay zeka-     çok eseri üretebiliyor. Bu uygula-  hazırlayabileceği yönündeki çekin-
            nın kullanıldığı sanat eserlerinin   malarda Çekişmeli Üretici Ağlar   ceyle ilgili. Geliştirilirken mevcut
            üretimine dair denemeler 1960’lı   (Generative Adversarial Networks)   veri setlerini temel alan üretken
            yıllara dek uzanıyor. Bilgisayar   olarak tanımlanan ve yapay sinir   uygulamalar, hakim temsil biçim-
            destekli tasarım araçlarının ge-   ağlarının istenen görüntüleri üret-  lerini edinerek yeniden üretiyor.
            liştirildiği on yılları 1980’lerdeki   mek üzere eğitilmesini destekle-  Dolayısıyla söz konusu verilerde
            yenilikçi girişimler takip ediyor.   yen makine öğrenmesi modelleri-  çeşitlilik sağlanması da önemli bir   77
            Ürettiği sanat eserlerinde yoğun   ne, farklı stilleri bir araya getirmeyi   konu olarak gündeme geliyor.
            biçimde bilgisayar programlarına   sağlayan algoritmalara, görüntü
            başvurarak bugün kıvılcımlanan     veya sesleri sınıflandırabilen sis-
            tartışmaları henüz o dönemde       temlere başvuruluyor.
            tetikleyen Harold Cohen, sanatçı-
            nın ayırt edici niteliği ve sanatın
            insana özgü bir yeti olup olma-
            dığı gibi konulara farklı açılardan
            bakmamızı mümkün hale getiri-
            yor.

            1968’de misafir öğretim görevlisi
            olarak bulunduğu Kaliforniya San
            Diego Üniversitesi’nde bir öğ-
            rencisinin teşviki üzerine üniver-
            sitenin bilgisayar laboratuvarına
            adımını atan Cohen, Stanford
            Üniversitesi’ndeki Yapay Zeka
            Laboratuvarı’na davet edildikten
            sonra 1973’te AARON adını verdiği
            bir bilgisayar programı geliştiriyor.
            Program, günümüzde kullanılan
            yapay zeka uygulamalarının sahip
            olduğu bilgi toplama ve toplanan
            veriden öğrenme yeteneğine sahip
            olmasa da insan davranışlarını tak-
            lit edebilme kabiliyeti sayesinde
            sanat eserleri üretebiliyor. Cohen,
            ürettiği programı zaman içerisin-
            de geliştirerek AARON’ın insan
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84