Page 65 - AYGAZ 60+ Geleceğe Dönüşen Enerji
P. 65
BİR KURUMSAL TEMSİL KÜLTÜRÜ:
YENİLİKÇİ, DUYARLI, SORUMLU
Türkiye’nin ilk tüp üretimini, gaz dolumunu ve dağıtımını yapan bir şirket olarak AYGAZ,
kurulduğu günden bugüne ülkesinin modernleşme sürecinin, gündelik hayattaki
dönüşümün, değişimin nabzını tutabilmiş. AYGAZ’ın ürün, materyal tarihiyle Türkiye’nin
gündelik hayatının çeşitli parçalarına yakından bakmak mümkün olabileceği gibi
gündelik alışkanlıkların, çağdaş ürün kullanım eğilimlerinin oldukça okunaklı bir
envanterini çıkarmak, haritasını çizmek de mümkün.
AYGAZ’ın altmış yıllık tarihinin eşlik ve tanıklık ettiği Türkiye tarihi iktisadi, siyasi olduğu
kadar toplumsal alanda da önemli dönüşümleri içerir. Başta ağırlıkla kırsalda yaşayan
nüfusun birçoğu kent merkezlerine, hatta Avrupa’ya göç ederler. Kentlerde çeşitlenen
sosyal, kültürel, ekonomik hareketliliklere yeni alanlar açılır. Bu hareketlilik içinde kır ve
kentin sınırları bulanıklaştığı, neredeyse keskin ayrımlar yapılamayacağı düşünülse de
kentlerde sınıflar ve kültürler arasında başkaca sosyal ve mekânsal sınırlar belirginleşir.
Ekonomik olduğu kadar toplumsal ve kültürel farkların bu yeni eksenleri, AYGAZ’ın
tüketicisiyle kurduğu ilişkiyi de oldukça dinamik bir çehreye büründürür. 1960’lı yıllar
hızlı toplumsal değişimleri getirirken geleneksel, modern; kentli, köylü ayrımını tartışmalı
29 kılan karmaşık etkileşimi, insanların kente tutunurken değişen alışkanlıklarında, gündelik
29
Kültür Fragmanları Türkiye’de yaşam duyarlılıklarında ve pratiklerinde görmek mümkün olur.
Gündelik Hayat, Haz. Deniz
Kandiyoti, Ayşe Saktanber, Orhan Tekelioğlu, modern dönem Türkiye tarihi sürecinde kültürel beğenilerin
çev. Zeynep Yelçe, İstanbul: biçimlenmesinde üç önemli göç hareketi olduğunu tanımlar. Bu dönemlemenin ikinci
Metis Yayınları, 2.B, 2005. uğrağı olan 1950’li yılları “köyün şehre yürümesi” olarak tarif eder. 1950’lerin sonunda
1960’lara doğru ilk kez bir milyonu aşan İstanbul’dan bahseder. Tekelioğlu, bu süreçte
30 her göçün etkisinde beliren kültürel çeşitlilik, karşılaşma ve etkileşim olanakları arttığı
30
Orhan Tekelioğlu, Pop Yazılar: gibi gelir düzeyinde temellenen bir gerilimden de söz eder. Alışveriş, tüketim pratikleri
Varoştan Merkeze Yürüyen bu gerilimin bir boyutunu görmek açısından pek tabii belirleyicidir. Farklı kültürel
‘Halk Zevki’, İstanbul: Telos kökenlerden gelseler de özellikle kadınlar, hane bütçesi ve tüketimi üzerine kontrolü eline
Yayıncılık, 1. B, 2006, s.59-60. alan bir rolle pazarla ilişkilenmeye başlarlar.
KURUCU, GÜVENİLİR ve CESUR 63