Page 66 - AYGAZ 60+ Geleceğe Dönüşen Enerji
P. 66
1960’lardan sonra yeni gelişen bu alışveriş deneyiminin ev içi kadın, erkek rollerindeki
değişimine işaret eden yaklaşımlar dikkat çekicidir. Genellikle küçük kentlerde,
büyükşehirlerdeki geleneksel ailelerde alışveriş sorumluluğunun “ekmek parası” kazanan
kişide olduğu dolayısıyla bu kişinin de bütçe kontrolünü de elinde tutan erkek olduğu
belirtilir. Ancak 1960’lar itibariyle de kentsel alanda bu iş bölümünün özellikle de orta
sınıflar ölçeğinde değişmeye başladığı, kadının çalışıyor olup olmadığına bakılmaksızın
kadınların hane bütçesi kontrolündeki rollerinin etkili olmaya başladığı vurgulanır.
Böylece de modern, çağdaş Türkiye çehresinde, alışveriş sahnesinde “kadın müşteri”
yerini almaya başlar. 31
AYGAZ MARKASININ DOĞUŞU: TEZEĞİ DEF ETTİK, AYGAZ'I ALDIK!
AYGAZ ilk reklam kampanyasını 1963 yılında kadınların ev, aile hayatı ve yaşam
tarzındaki rolleri, ağırlıkları üzerine kurgular. Geleneksel, modern tüm ilişkilerde
kadınların mutfakla ilişkisinin köklü bağını görünür kılacak aynı zamanda da onlar
için ev işlerinin yükünü hafifletecek hatta konfor alanı sağlayacak bir temsille tanıtım
31 çalışmalarını sürdürür.
Ayşe Durakbaşa, Dilek
Cindoğlu, “Tezgâh Üstü Her Eve Bir AYGAZ sloganıyla tüpgazı her hane için erişilebilir bir yaygınlıkla tarif
Karşılaşmalar Toplumsal ettiği gibi 40 Lira Peşin 40 Lira Ayda 9 Taksitle vurgulu ibaresiyle de hane bütçesini
Cinsiyet ve Alışveriş Deneyimi,” zorlamayacak bir kolaylıktan söz eder. Kolaylık, basit kullanım ve konfor göndermelerini
(İçinde) Kültür Fragmanları kadın temsiller üzerinden gerçekleştirir. Kadınların ele aldıkları hane içi bütçe kontrolünü
Türkiye’de Gündelik Hayat, onların yaşamlarını kolaylaştırmak ve iyileştirmek temelli bir muhasebeyle yönetmeleri
Haz. Deniz Kandiyoti, Ayşe istenir. Böylesi bir muhakeme özellikle kır-kent; geleneksel-modern ikiliğinin sınırlarının
Saktanber, Çev. Zeynep Yelçe, muğlaklaştığı sosyo-kültürel eğilimlerin farkında olunarak kurulur. Duayen tasarımcı,
İstanbul: Metis Yayınları, sanatçı İhap Hulusi’nin çizdiği eskizlerden, afişlerden olan bugün de AYGAZ’ın reklam
2.B, 2005, s. 91. afişleri arasında klasik ve özgün bir yerde duran birkaç slogan vardır ki; Tezekle, Odunu
KURUCU, GÜVENİLİR ve CESUR 64