Page 66 - AYGAZ 60+ Geleceğe Dönüşen Enerji
P. 66

1960’lardan sonra yeni gelişen bu alışveriş deneyiminin ev içi kadın, erkek rollerindeki
                                         değişimine işaret eden yaklaşımlar dikkat çekicidir. Genellikle küçük kentlerde,
                                         büyükşehirlerdeki geleneksel ailelerde alışveriş sorumluluğunun “ekmek parası” kazanan
                                         kişide olduğu dolayısıyla bu kişinin de bütçe kontrolünü de elinde tutan erkek olduğu
                                         belirtilir. Ancak 1960’lar itibariyle de kentsel alanda bu iş bölümünün özellikle de orta
                                         sınıflar ölçeğinde değişmeye başladığı, kadının çalışıyor olup olmadığına bakılmaksızın
                                         kadınların hane bütçesi kontrolündeki rollerinin etkili olmaya başladığı vurgulanır.
                                         Böylece de modern, çağdaş Türkiye çehresinde, alışveriş sahnesinde “kadın müşteri”
                                         yerini almaya başlar. 31



                                         AYGAZ MARKASININ DOĞUŞU: TEZEĞİ DEF ETTİK, AYGAZ'I ALDIK!


                                         AYGAZ ilk reklam kampanyasını 1963 yılında kadınların ev, aile hayatı ve yaşam
                                         tarzındaki rolleri, ağırlıkları üzerine kurgular. Geleneksel, modern tüm ilişkilerde
                                         kadınların mutfakla ilişkisinin köklü bağını görünür kılacak aynı zamanda da onlar
                                         için ev işlerinin yükünü hafifletecek hatta konfor alanı sağlayacak bir temsille tanıtım
                  31                     çalışmalarını sürdürür.
                  Ayşe Durakbaşa, Dilek
                  Cindoğlu, “Tezgâh Üstü   Her Eve Bir AYGAZ sloganıyla tüpgazı her hane için erişilebilir bir yaygınlıkla tarif
                  Karşılaşmalar Toplumsal   ettiği gibi 40 Lira Peşin 40 Lira Ayda 9 Taksitle vurgulu ibaresiyle de hane bütçesini
                  Cinsiyet ve Alışveriş Deneyimi,”   zorlamayacak bir kolaylıktan söz eder. Kolaylık, basit kullanım ve konfor göndermelerini
                  (İçinde) Kültür Fragmanları   kadın temsiller üzerinden gerçekleştirir. Kadınların ele aldıkları hane içi bütçe kontrolünü
                  Türkiye’de Gündelik Hayat,   onların yaşamlarını kolaylaştırmak ve iyileştirmek temelli bir muhasebeyle yönetmeleri
                  Haz. Deniz Kandiyoti, Ayşe   istenir. Böylesi bir muhakeme özellikle kır-kent; geleneksel-modern ikiliğinin sınırlarının
                  Saktanber, Çev. Zeynep Yelçe,   muğlaklaştığı sosyo-kültürel eğilimlerin farkında olunarak kurulur. Duayen tasarımcı,
                  İstanbul: Metis Yayınları,   sanatçı İhap Hulusi’nin çizdiği eskizlerden, afişlerden olan bugün de AYGAZ’ın reklam
                  2.B, 2005, s. 91.      afişleri arasında klasik ve özgün bir yerde duran birkaç slogan vardır ki; Tezekle, Odunu



                                         KURUCU, GÜVENİLİR ve CESUR                                                64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71