Araç kliması kullanmanın püf noktaları

01.09.2023 - 01.09.2025

Uzun yolculuklarda, yoğun trafiğin ortasında ve direksiyon başında olduğumuz diğer pek çok anda özellikle bunaltıcı sıcaklar söz konusuysa imdada yetişen araç içi klima sistemleri hem sürücüler hem de yolcular için olmazsa olmazdır. Kullanımı oldukça basit olsa da gerek aracınızın performansı gerekse araçta bulunanların konforu ve sağlığı için dikkat etmeniz gereken ipuçları söz konusu. Gelin, bunları birlikte inceleyelim!

Filtreleri düzenli olarak değiştirin

Araç içi klima sistemlerinde bulunan filtrenin her 25 ila 50 bin kilometrede bir değiştirilmesi gerekiyor. Filtre değişiminin aksatıldığı durumlarda, dış ortamdan kaynaklanan kirleticiler nedeniyle araçta kötü koku oluşabiliyor ve klima sisteminin açık olduğu durumlarda dahi hava akışı düşük düzeyde gerçekleşebiliyor. Bu durum ayrıca aracın motorunun zorlanmasına ve yakıt tüketiminin artmasına sebep olabiliyor. Bu gibi durumların önüne geçmek için sürücülerin klima filtrelerini düzenli aralıklarla değiştirmeleri önem taşıyor.

Klima bakımını aksatmayın

Klima bakımını düzenli olarak yaptırmamak soğutma sisteminin yeterince etkili bir şekilde işlememesine neden olmanın yanı sıra, aracın yakıt tüketimini de artırıyor. Bakımın aksatılması durumunda klima gazı tükenebiliyor. Bunların yol açacağı sonuçların önüne geçmek için sürücülerin senede bir kez yetkili servislere başvurarak bakım işlemini gerçekleştirmek gerekiyor.

Klimayı çalıştırmadan önce camı açın

Klimayı aracı çalıştırdığınız anda kullanmaya başlamamalısınız. Öncelikle 2-3 dakikalığına camları açarak araçtaki havanın bir kısmının dışarı çıkmasını sağlamak ve klimayı çalıştırarak biriken zararlı partiküllerin dışarı çıkmasını sağlamak gerekiyor. Daha sonrasında camlar tamamen kapatılıp klimanın serinliğinden ani bir şekilde değil, kademeli olarak faydalanmaya dikkat edilmelidir.

Doğru menfez yönüne dikkat!

Araçta klima kullanımına dair en önemli noktalardan biri de menfez yönünün doğru şekilde ayarlandığından emin olmaktır. Sürücü ve yolcuların en sık yaptığı hatalardan biri, menfezleri doğrudan yüze gelecek şekilde ayarlamaktır. Ancak bu kullanım sağlık problemlerine neden olabilir. Klima çalışırken havanın sürücü ve yolculara doğrudan temas etmemesi için camlara ve tabana doğru verilmesi en doğrusudur. Bunun yanı sıra, menfezlerin yukarıya doğru ayarlanmaması hava dolaşımına engel olarak kabin içindeki sıcaklığın istenilen ölçüde düşmemesine yol açabiliyor.

İç hava sirkülasyon modunu uygun şekilde kullanın

Araç klima sistemlerinde bulunan iç hava sirkülasyon modu, kabin içine dışarıdan hava girişini engelleyerek içerideki havanın dolaşımını sağlıyor. Bu uygulama sayesinde hem yoğun trafikte kabine hava kirleticilerin nüfuz etmesi engellenebiliyor hem de kabinin hızlı bir şekilde soğutulması mümkün hale geliyor. Tabii bu modu kullanmadan önce araç içindeki sıcak havanın dışarı çıktığından emin olunmalıdır. Ek olarak, bu modun uzun süre kullanılması kabin içindeki nem oranının artmasına neden olarak camların buğulanmasına yol açabiliyor. Bunun önüne geçmek için kabin içindeki hava yeterince soğuduktan sonra klima sisteminin otomatik mod tercih edilerek kullanılması öneriliyor.

Bunlara dikkat!

Kısa süreli yolculuklar, iç ortam sıcaklığı istenilen dereceye ulaşmadan klimanın kapatılabileceği anlamına geldiği için klima kullanımının pek önerilmediği yolculuklardır. Ancak uzun süreli yolculuklar söz konusu olduğunda saatler boyunca aracın klimasının çalışması bir sorun yaratmasa da zaman zaman klimanın kapatılarak araç içinin temiz havayla dolmasını sağlamakta fayda var.

Klimayı kapatırken

Yolculuğun tamamlanmasına az kaldıysa sürücülerin yol boyunca kendilerine ferahlık hissi veren klimaları kapatmasına yaklaşıldı demektir. Bu noktada hemen motoru durdurup ve klimayı kapatıp araçtan ayrılmak yerine aracı durdurmadan birkaç dakika önce klimayı kapatmış olmak ve araç içindeki soğuk havanın fan yardımıyla dışarı çıkmasını sağlamak gerekiyor. Klima kullanırken aracınızın hava kanallarında su birikiyor. Motoru kapatmadan önce araç içindeki soğuk havanın fan yardımıyla dışarı çıkmasını sağlamak kanallarda oluşan bu suyu kurutmak anlamına geliyor. Bu da koku ve bakteri oluşumunun önüne geçmeyi sağlıyor.

Gölgelik park alanlarını tercih edin

Kabin sıcaklığının yüksek değerlere ulaşmasını önlemek için aracınızı gölgelik alanlara park etmeye özen gösterin. Güneş ışınlarına doğrudan maruz kalmak aracın daha zor soğumasına neden olacağı gibi iç parçaların zarar görmesine de yol açabileceğinden aracın şiddetli sıcaklıklarla doğrudan temasından mümkün olduğu ölçüde kaçınmak önem taşıyor.

Paylaşmak için lütfen aşağıdaki ikonlara tıklayınız: