UYGULAMAYI AÇ
Dünyadaki en yaygın alternatif yakıt olan LPG, 28 milyondan daha fazla sürücü tarafından tercih ediliyor. Yaygınlığı 2000’li yıllardan bu yana istikrarlı olarak artan LPG, dünyanın pek çok bölgesinde hükümetler tarafından vergi indirimleri, hibeler ve rekabet gücünü artıran düzenlemelerle teşvik ediliyor. World LPG Association (WLPGA) ve Liquid Gas Europe tarafından hazırlanan 2022 tarihli Otogaz Teşvik Politikaları raporu, LPG kullanımını teşvik etmek üzere hangi politikaların izlediğini karşılaştırmalı bir şekilde ortaya koyuyor. Raporda, etkili bir teşvik stratejisi geliştirmek üzere çıkarılacak dersler de mevcut. ABD, İspanya, Türkiye, Tayland, Almanya’nın da aralarında bulunduğu 25 ülkede LPG pazarının, teşvik politikalarının ve LPG’nin diğer alternatif yakıtlar karşısındaki rekabet gücünün ele alınıyor.
Dünyada LPG pazarı
Raporun LPG pazarına dair ilk değerlendirmelerinde bu alternatif yakıtın kullanımının az sayıda pazarda yoğunlaştığına dikkat çekiliyor; Rusya, Türkiye, Kore, Polonya ve Ukrayna’nın oluşturduğu beş pazardaki kullanımın, dünya genelinin neredeyse yarısına tekabül ettiğine işaret ediliyor. Pazara dair bir diğer değerlendirmedeyse LPG’nin dünyada en yaygın şekilde kullanılan alternatif yakıt olduğu. 2019’da LPG kullanımının 27 milyon tonu aştığı, bugün tüm dünyada trafikteki LPG’li taşıt sayısının 28 milyondan fazla olduğu ve dünya genelinde 82 bine yakın LPG dolum istasyonunun bulunduğu gibi verilerin de yer aldığı raporda, bu alternatif yakıtın kullanımının 2000’lerden itibaren istikrarlı şekilde arttığı tespitinde bulunuluyor.
Dünyada LPG teşvik politikaları
Rapora göre, hükümetlerin teşvikinin en temel nedeni, LPG’nin benzin ve dizel gibi geleneksel yakıtlara kıyasla yol açtığı çevresel etkinin daha düşük olması. Bununla birlikte, LPG’nin hem zararlı kirleticiler bakımından hem de sera gazı emisyonu bakımından daha düşük çevresel etki doğurduğuna yeterince bütünlüklü ve etkili bir şekilde dikkat çekilemediği de ifade ediliyor.
Pek çok farklı biçimde sunulabilen teşvikin en etkili biçiminin LPG’yi diğer yakıtlar karşısında daha rekabetçi bir konuma getirecek politikalar olduğu açıklanıyor. LPG dönüşümünün ön masrafı uzun vadede telafi edebilen en etkili unsur yakıt fiyatı olduğundan, LPG’nin fiyat üstünlüğü sağlamasını mümkün kılacak teşvikler kullanıcılar için önem kazanıyor.
Bu üstünlüğü sağlayacak başlıca teşviklerden birinin, LPG’nin geleneksel yakıtlara kıyasla daha düşük miktarda vergilendirilmesi olduğuna işaret ediliyor. Vergi indirimi teşviki, kullanıcıları LPG dönüşümüne teşvik ediyor. Bu doğrultuda Çin, Hindistan, Meksika ve Rusya’da LPG’nin vergiden muaf olduğu saptanıyor.
Yakıta dönük teşviklere ek olarak taşıtları odağa alan teşvikler de sunulabiliyor. Vergi indirimi veya hibeler şeklinde sunulabilen bu teşvikler, araç sahiplerini LPG dönüşümü gerçekleştirmek için motive edebiliyor. Raporda ABD’nin belirli eyaletlerinde, Kanada, Fransa, İtalya, Japonya, İspanya, Kore ve Birleşik Krallık’ta hükümetlerin LPG dönüşümü veya dönüşüm için gerekli ekipmanlar konusunda mali destek sunduğu belirtiliyor.
Raporda hükümet teşviklerinin LPG arz ve talebini geliştirme konusunda sahip olduğu rolün önemine de dikkat çekiliyor. LPG’nin belirli bir ülkede yaygınlık kazanabilmesi için yalnızca ekonomik teşviklerin yeterli olmadığına; LPG’ye dair bakım, dolum, dönüşüm gibi hizmetleri sunan tüm aktörlerle ortaklaşa hareket edilmesine ihtiyaç duyulduğuna yer veriliyor. Son olarak, hükümetlerin çevre politikalarına ve bu bağlamdaki uzun vadeli amaçlarına dönük kararlı bir tutum sergilemelerinin de LPG teşvikinde önemli bir unsur olduğu vurgulanıyor.
Paylaşmak için lütfen aşağıdaki ikonlara tıklayınız: