UYGULAMAYI AÇ
Yazın veda ettiği, tatil için yaşadıkları şehirden ayrılanların geri döndüğü ve yeni eğitim öğretim yılının başladığı günlerden geçiyoruz. Tüm bunlar özellikle büyük şehirlerde yaşayanlar için trafiğin giderek artmasıyla eş anlamlı. Trafik yoğunluğu ise sürücülerin dikkatini dağıttığı ve direksiyon başında aceleci davranışlar sergilemelerine yol açtığı için kazalara davetiye çıkaran etmenlerin başında geliyor. Bu durum, trafikteki kırılgan grupların güvenliğini kaçınılmaz olarak olumsuz yönde etkiliyor.
Dünya Sağlık Örgütü’nün (DSÖ) açıkladığı veriler, dünyada her yıl 1,3 milyon insanın trafik kazasında yaşamını kaybettiğini ortaya koyuyor. Yaşamını kaybedenlerin yarısından fazlasını ise bisikletliler, motosikletliler ve yayalar gibi kırılgan grupların oluşturduğuna dikkat çekiliyor. DSÖ, çocuklar ve genç yetişkinler için trafik kazalarının başlıca ölüm nedeni olduğuna da işaret ediyor. Tüm bunlar, trafiğin herkes için eşit ölçüde güvenli olmadığını ortaya koyuyor. Peki, herkes için güvenli trafik nasıl mümkün? Kırılgan grupların trafik kazalarına daha az maruz kalması için hangi düzenlemelerin yapılması ve nelere dikkat edilmesi gerekiyor?
Hız sınırı uygulamaları
Aracın çarpma anındaki hızı, kazanın yol açtığı fiziksel hasarı önemli ölçüde etkilediği için özellikle okulların etrafındaki bölgelerde hız sınırlamalarına uyulması yaya güvenliğini sağlamak için atılacak başlıca adımlar arasında sıralanıyor.
Güvenli rotalar
Okul çevrelerinde uygulanan hız sınırlamalarına ek olarak, özellikle çocukların kullanımı için tasarlanan özel alanlar, trafiği daha güvenli hale getirmek için yaşama geçirilen uygulamalar arasında bulunuyor. Bunlardan biri olan ve Hollanda’da uygulanan Woornef sokakları projesiyle, bu bölgelerde hız sınırının en fazla 20 kilometre/saat olması sağlanıyor.
Bisikletlilere özel alanlar
ABD’nin Portland eyaletinde hayata geçirilen Bisiklet Bulvarları uygulaması, bisiklet sürücülerinin trafikte güvenli bir şekilde bulunabilmelerini amaçlıyor. Bisikletlilerin trafikte önceliğe sahip olduğu bu bölgelerde hız sınırı 30 kilometre/saat olarak uygulanıyor. Bisikletlilerin güvenliğini önceliklendirmek üzere tasarlanan yollardan oluşan bu güzergahlar çoğunlukla yaşam ve dinlenme alanlarıyla okulların bulunduğu bölgelerde yer alıyor.
Korunaklı bisiklet şeritleri
Hız sınırını azaltmanın mümkün olmadığı bölgelerde bisiklet sürücülerini olası kazalardan korumak için devreye alınan uygulamaların başında bisiklet şeritleri oluşturmak geliyor. Bu çözüm, trafik güvenliğini sağlamakta tek başına yeterli olmadığından trafiği daha güvenli hale getirmek için motorlu araçların kullandığı yolun bisiklet sürücülerininkinden ayrılması gerekiyor. Bu ayırma işleminin herhangi bir kazanın gerçekleşmesi durumunda sürücülere zarar vermeyecek, plastik ya da kauçuk gibi malzemelerle tasarlanması öneriliyor.
Yol bakımı
Trafik kazalarının öncelikli sebeplerden bir diğeri, yolda çukur, çatlak gibi sürüşü zorlaştıracak olumsuz koşulların bulunmasıdır. Özellikle motosiklet sürücüleri gibi iki tekerlekli taşıt sürücülerini daha fazla etkileyen bu durum ciddi kazalara neden olduğundan sürücülerin bakımsız yolları tespit etmeleri durumunda yetkililere bildirmeleri trafik güvenliğini sağlamak için önem taşıyor.
Paylaşmak için lütfen aşağıdaki ikonlara tıklayınız: