UYGULAMAYI AÇ
Türkiye genelinde okullar açılmasıyla milyonlarca öğrencinin yeni eğitim-öğretim dönemine başlayacağı Pazartesi günü trafiğe çıkan sürücüler de önemli bir sınav vermeye hazırlanıyor. Yaz ayları boyunca sakinliğine alışılmış yollar okul servislerinin de dahil olmasıyla birden kalabalıklaşmaya başlarken öğrencilerin güvenle okullarına ulaşabilmeleri, yalnızca trafik polislerinin değil, direksiyon başındaki sürücülerin ve yayalar olarak öğrencilerin de sorumluluğunda. Çünkü okul çevresinde uyulacak bazı kurallar doğrudan öğrencilerin güvenliğini etkiliyor.
Yasalar ne diyor?
Sürücülerin okul çevresinde en sık yaptıkları hatalar, hız sınırını aşmak, yaya geçidinde yol vermemek, telefonla ilgilenmek ve çift sıra park etmek şeklinde. Yayaların ise trafik ışıklarına uymamak, doğrudan araçların arasından ya da yoldan geçmek, kulaklık veya telefon nedeniyle çevreyi fark etmemek konusundaki hataları öne çıkıyor. Yürürlükte olan 2918 sayılı Kara Yolları Trafik Kanunu’nun 74. maddesi, sürücülere yaya ve okul geçitlerinde çok net bir yükümlülük getiriyor. Sürücüler, görevli ya da ışıklı işaret olmasa bile işaretle belirlenmiş kavşak giriş-çıkışları ile yaya ve okul geçitlerinde geçmekte olan veya geçmek üzere bulunan yayalar için durup ilk geçiş hakkını onlara vermek zorundalar. Aynı kanunun 68. maddesi ise yayalara da sorumluluk yüklüyor. Buna göre, yaya ve okul geçitleri varken başka bir yerden geçmek yasak. Trafik ışıkları varsa yayaların da bu işaretlere uymak zorunda olduğu unutulmamalı. Yani kestirmeden koşmak yerine işaretli geçidi kullanmak yalnızca güvenlik açısından önemli değil, aynı zamanda yasal bir zorunluluk. Bu amaçla belirlenmiş olan “okul geçidi”; okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim kurumları çevresinde, öğrencilerin güvenle karşıya geçmesi için işaretle ayrılmış yaya geçitleridir. Ayrıca Emniyet Genel Müdürlüğü, eğitim almış gönüllülerin “okul geçidi görevlisi” olarak okul önlerinde ve geçitlerde okul giriş-çıkışlarının güvenliğini sağlamak üzere görev yapabilmesine de imkan veriyor.
Direksiyon başında dikkat
Sürücüler açısından okul bölgesinde en önemli kural, hız sınırına uymak. Zira yetişkinlere kıyasla çocukların trafik konusunda daha bilinçsiz olabilecekleri; aniden yola çıkabilecekleri ya da yolun karşısına sağa-sola bakmadan koşabilecekleri asla unutulmamalı. Bu durumda aracın hızı ne kadar düşükse olası bir kazayı önleme ihtimali de o kadar yüksek olur. Öte yandan, yaya geçitlerinde çocukların, araçların hızını doğru tahmin edemeyeceği de göz önünde bulundurulmalı. Bu nedenle geçitlere yaklaşırken daima durmaya hazır olunması oldukça önemli. Servis araçlarının öğrenci indirip bindirdiği anlarda aceleci davranmak ya da ani sollamalar yapmak da büyük risk yaratabilir. Ayrıca özellikle okul mahallinde sürüş sırasında telefonla ilgilenmek, telafisi olmayan sonuçlar doğurabilir. Bir diğer önemli nokta, okul kapılarının önüne yapılan hatalı parklar: Öğrencilerin görüş alanını daraltabileceğinden güvenli çıkışlarını engelleyebilir.
Yayalara hatırlatma
Trafik güvenliği yalnızca sürücülere değil, yayalara da sorumluluk yüklüyor. Öğrencilere de mutlaka yaya geçitlerini kullanmaları ve araçların arasından yola fırlamamaları tembihlenmeli. Öte yandan, yayalara kırmızı ışık yanarken koşarak geçmek ya da alt-üst geçitleri kullanmak yerine doğrudan yolu kullanmak gençler arasında sık görülebilen bir durum. Her iki konunun da güvenlik için ne kadar tehlike barındıran bir davranış olduğu da muhakkak öğretilmeli. Ayrıca özellikle servislerin ve büyük araçların kör noktalarında dikkatli olmak ve telefon ya da kulaklıkla meşgul halde yürümemek gerektiğinin hatırlatılması da atlanmamalı.
Servislerin sorumluluğu
Millî Eğitim Bakanlığı’nın okul servis araçlarına ilişkin düzenlemeleri, güzergahların güvenliği, araç içinde dikkat dağıtıcı unsurlara dair yasaklar ve rehber personel zorunluluğu gibi önlemler içeriyor. Ancak servis araçları açısından trafikte en kritik konular, öğrenci indirme-bindirme ve okul kapısı önünde bekleme. Çift sıra park etmek, indirme-bindirme sırasında acele etmek, rehber personel bulundurmamak, kapı mekanizmasının bakımını yapmamak gibi durumlar da servis sürücülerinin muhakkak dikkat etmesi gereken hususlar.
Paylaşmak için lütfen aşağıdaki ikonlara tıklayınız: