UYGULAMAYI AÇ
Çevreci ve ekonomik olmasıyla öne çıkan otogaz, bireysel araçlar kadar filo yöneticileri tarafından da tercih edilen bir yakıt türü. Ancak zaman zaman bazı yanlış inanışlar, özellikle bakım süreçleriyle ilgili soru işaretlerine yol açabiliyor. Propan Education & Research Council (PERC) tarafından hazırlanan ve Automotive-Fleet’te yayınlanan makalenin de ortaya koyduğu üzere, otogaz sistemlerinin bakımı sanılandan çok daha kolay, erişilebilir ve hesaplı. Bu yazıda otogazla ilgili en yaygın üç efsaneyi mercek altına alıyor ve bu mitleri çürütüyoruz.
Efsane 1: Otogaz sistemlerinin bakımı karmaşıktır
Otogaz sistemlerinin bakım süreçlerinin karmaşık ve zahmetli olduğu düşüncesi oldukça yaygın. Oysa gerçek durum bunun tam tersini gösteriyor. Otogazlı araçların motor sistemleri, benzinli motorlara oldukça benzer bir yapıya sahip. Dahası, dizel motorların sahip olduğu birçok karmaşık bileşen (örneğin dizel partikül filtresi gibi ek sistemler) otogaz sistemlerinde yer almaz. Bu durum, yalnızca bakım süreçlerini sadeleştirmekle kalmaz, aynı zamanda toplam bakım maliyetlerini de ciddi ölçüde azaltır. Ayrıca otogaz daha temiz yanan bir yakıt olduğu için motor yağı daha az kirlenir, valflerde kurum birikimi en aza iner ve genel motor temizliği daha kolay hale gelir. Yani otogaz karmaşık değil, tam tersine oldukça sade ve kullanıcı dostu bir bakım süreci sunar.
Efsane 2: Otogazlı araçlar için özel servis altyapısı gerekir
Bu efsane de gerçeği yansıtmaktan oldukça uzak. Otogazla çalışan araçların bakımı, benzinli veya dizel araçlar için kullanılan standart servis altyapılarında rahatlıkla yapılabilir. Servis binalarında temel güvenlik önlemleri (örneğin yeterli havalandırma ve gaz algılama sistemleri) bulunduğu takdirde otogazlı araçların servise alınması için ek bir düzenlemeye ihtiyaç duyulmaz. Özetle otogazlı araçların bakımı için özel bir tesis kurmaya gerek yok; mevcut altyapı, küçük iyileştirmelerle tamamen yeterli hale getirilebilir.
Efsane 3: Otogazlı araçların bakımını yapacak teknisyen bulmak zordur
Otogaz sistemlerinin teknik olarak karmaşık olduğu ve bu nedenle özel eğitimli teknisyenlere ihtiyaç duyduğu algısı da gerçeği yansıtmıyor. Otogaz sistemlerinin büyük bölümü, benzinli araç sistemlerine çok benzer şekilde çalışır. Bu da halihazırda benzinli araçların bakımında uzmanlaşmış teknisyenlerin sadece birkaç saatlik ek eğitimle otogaz sistemlerinde de rahatlıkla çalışabileceği anlamına gelir. Bugün ABD genelinde olduğu gibi Türkiye’de de teknisyenlerin büyük çoğunluğu bu sistemlere hızla adapte olabilecek donanıma sahip. Yani otogazlı araçların teknik servis ihtiyacı da erişilebilir ve sürdürülebilir bir çözüme kavuşmuş durumda.
Paylaşmak için lütfen aşağıdaki ikonlara tıklayınız: